“Samarbejdet kan bane min karrierevej de næste 20 eller 30 år”

For snart to år siden landede verdens første dentale MR-scanner på Institut for Odontologi og Oral Sundhed. Det gjorde den som resultat af en samarbejdsaftale stablet på benene af professor Rubens Spin-Neto. I en ny serie af videoer sætter vi spot på seks Health-forskere, som hver især har haft succes med eksterne samarbejder. Se første afsnit her.

Det hele begyndte med tre partnere – Siemens, Dentply Sirona og professor Rubens Spin-Neto – som hver især og uden at vide det, alle ville udvikle en MR-scanner dedikeret til dental billeddannelse, som kunne give mere præcise billeder og fjerne den skadelige stråling, der er forbundet med traditionelle røntgenbilleder.

De to industrielle partnere rakte ud til Rubens Spin-Neto, og så gik det stærkt. Han samlede trådene til en samarbejdsaftale, der mundede ud i et toårigt forskningsprojekt, som ifølge Rubens Spin-Neto har potentiale til at langt længere liv og samtidig har lagt kimen til en ny forskningslinje, der rækker 20-30 år ud i fremtiden. Mindst.

Se videoen, hvor Rubens Spin-Neto fortæller om samarbejdet og bl.a. de overvejelser også af videnskabsetisk karakter, der er forbundet med et samarbejde mellem universitetet og industrien.

Visninger

Professor Rubens Spin-Neto