Ny professor forsker i sygdom på tværs af kulturer og landegrænser

Christian Morberg Wejse skal nu gøre os endnu klogere på globale epidemier og migranters komplekse sundhedsudfordringer. Den 1. oktober er han tiltrådt som ny professor i Tværkulturel Medicin og Global Sundhed på Aarhus Universitet.

Christian Wejses professorat er med til at cementere global sundhed som et væsentligt forskningsområde for Aarhus Universitet, lige som det understøtter den nye Klinik for Kompleks og Tværkulturel Medicin på Aarhus Universitetshospital. Foto: AU Foto

Professor Christian Wejse, der også er overlæge på Infektionssygdomme på Aarhus Universitetshospital, forsker i global sundhed, som omhandler pandemier som HIV, tuberkulose og senest COVID-19, samt i de komplekse sundhedsudfordringer migranter i Danmark kan have.

Christian Wejses forskning foregår både herhjemme og internationalt og er fokuseret på de sundhedsproblemer, der i større skala har global politisk og økonomisk betydning. Den nye professors forskning er derfor rettet mod befolkningers sundhed i en global sammenhæng og lægger vægt på at forbedre sundheden for alle, at reducere ulighed i sundhed og at beskytte mod globale epidemiske trusler. Christian Wejse er bl.a. involveret i forskningsprojekter om COVID-19, HIV og tuberkulose i Vestafrika og om sygdomsforekomster blandt flygtninge og andre etniske minoritetsgrupper i Danmark.

Christian Wejse er også ’Academic Chair’ i den europæiske universitetsalliance Circle U.’s Global Health Hub. På Aarhus Universitet er Christian Wejse både tilknyttet Institut for Klinisk Medicin og Institut for Folkesundhed. Han tiltræder sit professorat den 1. oktober 2022, og tiltrædelsesforelæsninger foregår d. 28. oktober 2022.

Professor, ph.d. og overlæge Christian Morberg Wejse
Aarhus Universitet, Institut for Folkesundhed og Institut for Klinisk Medicin samt
Aarhus Universitetshospital – Infektionssygdomme
Mail: wejse@ph.au.dk