Lektor forbedrer sundhed med fysikkens metoder

Jack Miller, som er lektor ved Institut for Klinisk Medicin på Aarhus Universitet, blev for nylig udnævnt til Fellow of the Institute of Physics. Udnævnelsen anerkender hans forskning inden for medicinsk fysik og metabolisk billedbehandling.

Udnævnelsen beskrives af the Institute of Physics som værende for dem, der "har haft en betydelig indvirkning på deres sektor". Foto: Privat.

Som uddannet fysiker tager Jack Miller udgangspunkt i skæringspunktet mellem fysik, onkologi og kardiovaskulær medicin i sin forskning. Han bruger fysikkens metoder til at forstå, diagnosticere og håndtere sygdomme – bl.a.  ved at benytte avancerede teknologier som MRI-skanning til at undersøge, hvordan specifikke molekyler opfører sig i den menneskelige krop over tid og rum.

"At blive udnævnt til fellow ved Institute of Physics er ikke bare en personlig anerkendelse. Det er også en anerkendelse af mine kompetencer og min ekspertise fra mine fagfæller. Det betyder meget og bekræfter, at mit arbejde dels bidrager med værdifuld indsigt til samfundet, og dels inkarnerer fysikkens essens på en måde, der anerkendes af det faglige fællesskab. Jeg vil gøre mit bedste for fortsat at udnytte fysikkens transformative kraft til gavn for menneskers sundhed," siger Jack Miller.

Lektor og ph.d. Jack J. Miller
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin – MR Forskningscentret