Ung hjerteforsker får EliteForsk-legat og rejser til Boston

Ph.d.-studerende Tanja Charlotte Frederiksen fra Institut for Klinisk Medicin forsker i hjerterytmeforstyrrelser. Som modtager af Uddannelses- og Forskningsministeriets EliteForsk-rejsestipendium får hun nu mulighed for at dygtiggøre sig blandt verdens førende hjerteforskere.

Tanja Charlotte Frederiksen får Uddannelses- og Forskningsministeriets EliteForsk-rejselegat på 200.000 kr., som skal bidrage til, at talentfulde ph.d.-studerende kan få et længerevarende studieophold ved de allerbedste forskningsmiljøer i verden. Foto: Matias Bager

Tanja Charlotte Frederiksen forsker i hjerterytmeforstyrrelsen forkammerflimren, som hvert år påvises hos omkring 20.000 danskere. Hun undersøger, hvordan arvelighed og livsstil påvirker risikoen for at udvikle forkammerflimren og dens følgesygdomme. Nu får hun mulighed for at sparre, samarbejde og netværke med de allerdygtigste hjerteforskere i verden, for Tanja Charlotte Frederiksen er nemlig én af de blot 20 modtagere af EliteForsk-rejselegatet, der skal bruges på et længerevarende studieophold i udlandet.

Tanja Charlotte Frederiksen, der også er tilknyttet Aarhus Universitetshospital, rejser til Boston University School of Medicine, hvor hun allerede samarbejder med forskere fra The Framingham Heart Study, der er førende inden for forskning i risikofaktorer for hjerte-kar-sygdomme. Tanja Charlotte Frederiksen håber at blive klogere på, hvordan sammenhængen mellem arv og miljø påvirker udviklingen af hjerterytmeforstyrrelsen, så vi på sigt kan blive bedre til at forebygge, diagnosticere og behandle forkammerflimren og de sygdomme, der følger med.

Læge og ph.d.-studerende Tanja Charlotte Frederiksen
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og