Ung forsker modtager talentpris for ny måde at opspore cystisk fibrose

Læge og postdoc Peder Matzen Berg har undersøgt nyrernes udskillelse af base, hvilket har ført til udvikling af lovende testmetoder for cystisk fibrose. Nu modtager han Aarhus Universitets Forskningsfonds ph.d.-pris for sin enestående forskning.

Peder Matzen Berg modtager Aarhus Universitets Forskningsfonds ph.d.-pris for sin enestående forskning. Foto: Maiken Kestner.

Som medicinstuderende på AU fattede Peder Matzen Berg interesse for nyrerne, hvis funktion det bl.a. er at sørge for balancen mellem syre og base i kroppen. Han fik under sit forskningsår på Institut for Biomedicin en idé, som senere skulle føre til udvikling af potentielt banebrydende testmetoder. Det drejede sig i første omgang om forsøg på mus, som var genmodificeret til at afspejle sygdommen cystisk fibrose.

”Man vidste, at patienter med cystisk fibrose har problemer med ophobning af base i kroppen, men man havde ikke forstået hvorfor. Nu ville vi studere, hvordan mutationer hos patienterne påvirkede en bestemt cellefunktion i nyren. Der var nemlig tegn på, at dén funktion kunne være vigtig for nyrernes evne til at udskille overskydende base i kroppen,” fortæller Peder Berg.

Fakta om ph.d.-prisen:

• Aarhus Universitets Forskningsfond indstiftede sin årlige ph.d.-pris i forbindelse med universitetets 75-års jubilæum i 2003.
  • Aarhus Universitets ph.d.-skoler indstiller på baggrund af anbefalinger fra fakulteterne et antal kandidater, hvorefter universitetsledelsen og Forskningsfonden foretager den endelige indstilling.
  • Alle modtagerne har afsluttet deres ph.d. i året forinden, altså i dette tilfælde i 2023.
  • Prisen er på 50.000 kr.
  • Årets prismodtagere er Peter Matzen Berg, Christian T. Elbæk, Paulina Ewa Majchrzak, Johanne Nedergaard og Thomas Daae Stridsland.
  • Du kan tilmelde dig prisoverrækkelsen d. 29. maj på linket her.

Hans ide var at give musene base i form af en bagepulveropløsning og så måle på deres urin, hvor godt de kunne udskille den. Det viste sig som en effektiv metode, der også let kunne overføres til mennesker, hvilket førte til, at Peder Berg i samarbejde med overlæger fra Skejby Sygehus stod i spidsen for et projekt med test af 50 cystisk fibrose-patienter.

”Vi fandt en klar sammenhæng mellem graden af nyrernes evne til at udskille base og graden af patienternes lungefunktions- og bugspytkirtelfunktionsnedsættelse. Vores urintest kan dermed bruges som markør for, hvor svær en grad af sygdommen man har, og hvor godt man reagerer på behandlinger. Håbet er, at testen kommer i brug på sygehuse og kan hjælpe læger med at finde den rette medicin og dosering,” forklarer Peder Berg, der nu forsker videre i nyrens funktion som postdoc.

Læge og postdoc Peder Matzen Berg
Aarhus Universitet, Institut for Biomedicin