Søren Degn skal udforske en uventet forbindelse mellem to celletyper i immunsystemet

Lektor Søren Egedal Degn fra Institut for Biomedicin skal undersøge en ny og uventet forbindelse mellem to typer celler, som ser ud til at spille en væsentlig rolle på tværs af en række sygdomme som bl.a. kræft og hudsygdomme. LEO Fondet har bevilget godt 3 mio. kr. til projektet.

Søren Degn er sammen med tre øvrige forskere de første til at modtage LEO Fondets Serendipity-bevillinger, der skal gøre det muligt at udforske nye og uventede forskningsidéer eller -opdagelser. Foto: AU Foto

Søren Degn og hans team har opdaget en ny og noget uventet forbindelse mellem en type immunceller, der normalt producerer antistoffer (B-celler), og en type immunceller, der er ansvarlige for at eliminere kroppens egne celler, når de er inficerede eller ramt af kræft (CD8+ T-celler).

Gruppens foreløbige resultater tyder på, at forbindelsen kan spille en vigtig rolle, når immunsystemet fejlagtigt bliver aktiveret, når en infektion ikke kan slås ned, eller når kræft er etableret i kroppen. Forbindelsen mellem de to celletyper foregår i milten, men det er endnu uklart hvilke signaler, der er ansvarlige for kommunikationen mellem celletyperne, og om det sker direkte eller via en tredjepartsbudbringer.

Det skal Søren Degn nu undersøge nærmere med en Serendipity-bevilling fra LEO Fondet på 3,3 mio. kr. Målet er at forstå de cellulære og molekylære mekanismer bag den nyopdagede forbindelse, da en øget forståelse kan bane vej for nye behandlingsstrategier som fx inflammatoriske hudsygdomme, autoimmune sygdomme og kræft.

Omtalen er baseret på pressemateriale fra LEO Fondet

Lektor Søren Egedal Degn