Om tre uger byder vi verden indenfor

På Jens Christians Skous 101 års fødselsdag den 8. oktober indsættes 47 topforskere fra 12 lande og 34 ledende universiteter som Honorary Skou-professorer ved Health. Udnævnelserne er led i fakultetets mål om mere internationalisering.

47 ledende forskere fra hele verden indsættes som Honorary Skou-professorer på Health netop den dag, nobelpristager Jens Christian Skou ville være fyldt 101 år. Foto: AU

Når fakultetet udnævner de knap 50 nye internationale professorer som Honorary Skou-professorer ved en indsættelsesceremoni den 8. oktober, er det også det officielle startskud til at knytte Health tættere til den internationale forskningsverden.

Skou-professorerne bidrager til fakultetets mål om at være en mere internationalt rettet forskningsinstitution. Samarbejdet med de ledende forskere skal bringe nye perspektiver til undervisningen, styrke relationerne til førende forskningsenheder i udlandet og etablere fælles forskningsprojekter.

De adjungerede Skou-professorer skal deltage aktivt i det faglige arbejde på institutterne. Det kan eksempelvis være som gæsteundervisere og medvejledere på ph.d.-projekter eller i form af fælles forskningsprojekter og fælles fondsansøgninger.

Hver Honorary Skou-professor har en såkaldt ’champion’ tilknyttet – en fagligt beslægtet kollega fra et af institutterne. Den tilknyttede champion skal være vært for Skou-professoren og sikre, at den internationale kollega indlemmes i fagmiljøerne, og at samarbejdet hjælpes i gang.

Se listen over Honorary Skou-professorer og deres champions

Indsættelsesceremoni på Skous 101-årsdag

Ved arrangementet Honorary Skou Inauguration Day den 8. oktober i Søauditoriet byder Rektor Brian Bech Nielsen og dekan Lars Bo Nielsen de 14 kvindelige og 33 mandlige forskere velkommen til universitetet. Fire af de nyudnævnte Skou-professorer holder oplæg, og herefter indsættes alle de inviterede forskere officielt som Honorary Skou-professorer på Health.

Dagen begynder for langt de fleste Skou-professorer med lokale arrangementer på institutterne og afsluttes med fælles middag på Varna Palæet. Det hele sker i øvrigt på dagen, hvor nobelprismodtageren Jens Christian Skou ville være fyldt 101 år.

Læs mere om indsættelsesceremonien Honorary Skou Inauguration Day

Dekan Lars Bo Nielsen