Ny professor bruger virtual reality til at behandle sygdomme

Augmented reality, 3D-print og artificial intelligence rykker med ind i klinikken, når Jan Wolff tiltræder sit professorat på Aarhus Universitet den 1. juni 2021. Her skal han udvikle digitale værktøjer til at behandle patienter med sygdomme i munden og hovedet.

Jan Wolff bliver professor i computerunderstøttet tandpleje og kirurgi ved Institut for Odontologi og Oral Sundhed. Foto: Simon Fischel, AU Health

Jan Wolff forsker i, hvordan digitale teknologier kan forbedre læger og tandlægers kirurgiske færdigheder og føre til mere målrettet behandling af den enkelte patient. De digitale værktøjer, der udspringer af Jan Wolffs forskning, giver blandt andet nye muligheder for at planlægge og tilpasse operationen til den enkelte patients anatomi og at afprøve selve operationen virtuelt, inden patienten sætter sig i stolen.

De nye digitale redskaber minimerer risikoen for kirurgiske fejl, reducerer operationstiden og sparer samfundet for sundhedsudgifter. Samtidig kan de virtuelle data bruges til at programmere operationsrobotter, 3D-printe kropsdele, uddanne studerende i et trygt miljø og give kirurgisk øvelse til sundhedsprofessionelle overalt i verden, hvilket har stort potentiale særligt i tredjeverdenslande.

Jan Wolff bliver professor i computerunderstøttet tandpleje og kirurgi på Institut for Odontologi og Oral Sundhed og sektionsleder for Sektion for Kæbekirurgi og Oral Patologi. Professoratet er det første af sin art i Europa.

Professor Jan Wolff
Aarhus Universitet, Institut for Odontologi og Oral Sundhed