Ny doktor undersøger patientbevægelsers betydning for CBCT-scanning

Rubens Spin-Neto er ny doktor fra Aarhus Universitet. I sin doktordisputats har han undersøgt, hvordan patienternes bevægelser under en Cone Beam CT-scanning påvirker billedkvaliteten og dermed også diagnosen.

Rubens Spin-Neto er nyslået doktor i Oral Radiologi fra Institut for Odontologi og Oral Sundhed på Aarhus Universitet. Foto: Simon Fischel, AU Foto

Hvis en patient bevæger hovedet under en Cone Beam CT-scanning (CBCT) hos tandlægen, kan det forringe billedkvaliteten så meget, at diagnosen er umulig at stille og scanningen må tages om. Det er uhensigtsmæssigt, fordi en ekstra scanning betyder, at patienten udsættes for den dobbelte mængde skadelig stråling.

I sin netop forsvarede doktordisputats har lektor Rubens Spin-Neto gennem 12 studier bl.a. påvist, at alder er den største risikofaktor for patientbevægelser, og at børn er den gruppe, der bevæger sig mest under en scanning, hvilket er uheldigt, da børn dårligst tåler den ioniserende stråling fra CBCT-scanneren. Samtidig kunne Rubens Spin-Neto konkludere, at indbygget bevægelseskorrektion i udstyrets algoritmer kan have positiv indflydelse på billedkvalitet og diagnostisk præcision, og det er relevant viden for bl.a. medico-industrien.

Lektor, dr. Rubens Spin-Neto
Aarhus Universitet, Institut for Odontologi og Oral Sundhed