Ny doktor gør livet lettere for patienter med nervesmerter

Páll Karlsson er ny doktor på Institut for Klinisk Medicin og Dansk Smerteforskningscenter. Her forsker han særligt i polyneuropati, som er en tilstand, hvor mange af kroppens nerver leder signaler dårligt og ikke fungerer, som de skal.

Páll Karlsson er udover sin stilling på Institut for Klinisk Medicin ansat ved Dansk Smerteforskningscenter, Steno Diabetes Center Aarhus og Center for Molekylær Morfologi, sektion for Stereologi og Mikroskopi. Foto: Claus Hastrup.

Polyneuropati og skader på perifere nerver rammer 2-3 % af befolkningen og kan resultere i meget smertefulde tilstande. Nye diagnostiske værktøjer og effektive behandlinger kan derfor forbedre livskvaliteten for en stor gruppe patienter.

Páll Karlssons forskning drejer sig om at forstå de små nervefibre i kroppen, der påvirkes af polyneuropati. Han har særligt fokus på skader og smerter, som er forårsaget af diabetes. Ved hjælp af avancerede teknikker som hudbiopsier og en særlig type mikroskopi undersøger han, hvordan disse nervefibre fungerer, og hvorfor de nogle gange bliver beskadiget.

"Målet med vores forskning er at tilbyde vigtig viden, som vi håber, kan føre til mere målrettede og effektive behandlinger af polyneuropati og de ledsagende smertetilstande. Det gør vi ved at identificere specifikke markører, som kan give indsigt i de molekylære og cellulære processer, der er involveret i udviklingen af sygdommen," forklarer Páll Karlsson.

Lektor, ph.d. og doktor Páll Karlsson
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin – Dansk Smerteforskningscenter og
Steno Diabetes Center Aarhus og
Center for Molekylær Morfologi, sektion for Stereologi og Mikroskopi