Mæng, Christensen og Lodberg Hvas får hver 10 mio. kr.

Forskning i epilepsi, tarmflora og blodpropper i hjertet får nu et boost. Michael Mæng, Jakob Christensen og Christian Lodberg Hvas, alle fra Institut for Klinisk Medicin, får hver en Borregaard Clinical Ascending Investigator-bevilling på 10 mio. kr. fra Novo Nordisk Fonden.

Michael Mæng, Jakob Christensen og Christian Lodberg Hvas. Foto: Bl.a. Poul Ib Henriksen

Borregaard Clinical Ascending Investigator-bevillinger uddeles til ambitiøse 5-årige forskningsprojekter af høj international kvalitet. Der er i år uddelt i alt fire bevillinger.

Michael Mæng, lektor og overlæge, Institut for Klinisk medicin og Aarhus Universitetshospital - Hjertesygdomme
Patienter med sukkersyge og forstadiet til sukkersyge har større risiko for at få blodpropper i hjertet, men forskerne ved endnu ikke hvorfor. Det skal Michael Mæng nu undersøge. Ved at kombinere undersøgelser af hjertets kranspulsårer med opfølgning via de unikke danske sundhedsregistre, forventer han at kunne beskrive nye sammenhænge mellem sukkersyge, forstadiet til sukkersyge, åreforkalkning og blodpropper. I et delprojekt vil han desuden undersøge, om vi kan forebygge diabetes og dermed mindske risikoen for blodprop i hjertet.

Jakob Christensen, lektor og overlæge, Institut for Klinisk Medicin og Aarhus Universitetshospital - Neurologi
Epilepsi er en alvorlig og indgribende sygdom, der kan ramme mennesker i alle aldre. Jakob Christensen undersøger årsagerne til, at epilepsi opstår i forskellige aldersgrupper og ser på, hvordan miljømæssige og genetiske faktorer spiller sammen. I sit forskningsprojekt bruger han data fra danske registre og danske biobanker, som giver mulighed for at finde unikke og detaljerede sammenhænge. Det kan kun lade sig gøre med de danske data, og derfor forventer Jakob Christensen, at resultaterne kommer til at vække international opmærksomhed.

Christian Lodberg Hvas, klinisk lektor og overlæge, Institut for Klinisk Medicin og Aarhus Universitetshospital – Lever-, Mave- og Tarmsygdomme
Christian Lodberg Hvas forsker i tarm-mikrobiota, der spiller en afgørende rolle for vores sundhed. Tarmfloraen kan blive forstyrret af antibiotika, forkert ernæring eller kroniske tarmsygdomme. Heldigvis kan balancen hos nogle genoprettes med fæcestransplantation, også kaldet FMT. Vitaminer og mineraler kan også medvirke til at genetablere den naturlige tarmflora efter sygdom. Christian Lodberg Hvas har, som en af få forskere, mangeårig erfaring med kliniske studier af tarmmikrobiota. Og ved hjælp af både grundvidenskabelige undersøgelser og kliniske forsøg undersøger han i dette projekt, hvordan FMT sammen med visse vitaminer og mineraler påvirker tarmfloraen positivt. Visionen er at give ny viden og behandling til patienter med tarm- og ernæringsproblemer – det vil sige op til 20 % af den voksne befolkning.

Omtalen er delvist baseret på pressemateriale fra Novo Nordisk Fonden