Lundbeckfonden uddeler talentpriser til to forskere fra Health

Forskning i børns sengevædning og kombinationen af musik og kognitionsforskning har ført til, at ph.d.-studerende Cecilie Siggaard Jørgensen og postdoc Leonardo Bonetti, begge fra Institut for Klinisk Medicin, modtager Lundbeckfondens talentpris 2022.

Foto: Lundbeckfonden og Alessandro Orefice Campogrande

Hvert år hædrer Lundbeckfonden fem yngre sundhedsvidenskabelige forskere under 30 år ved at tildele dem fondens Talent Prize. Talentprismodtagerne får hver 200.000 kr. til at forske for og 100.000 kr. som en personlig gave.

I år er to af de fem talenter fra Institut for Klinisk Medicin:

Ph.d.-studerende Cecilie Siggaard Jørgensen, Inst. for Klinisk Medicin

15 % af alle danske børn lider af sengevædning, når de begynder i 0. klasse – og 5 % døjer stadig i varierende grad med problemet, når folkeskolen er afsluttet efter 9. klasse. Ph.d.-studerende Cecilie Siggaard Jørgensen, der også er læge på Aarhus Universitetshospital, forsker i hvilken behandling – medicin eller et ringeapparat i natbukserne – der bedst hjælper børn og unge, som tisser i sengen.

Cecilie Siggaard Jørgensen undersøger også genetikken bag sengevædning og er bl.a. ved at etablere en international biobank med blodprøver fra børn og unge, der lider af urininkontinens.

Postdoc Leonardo Bonetti, Inst. for Klinisk Medicin – Center for Music in the Brain

Postdoc Leonardo Bonetti, der også er uddannet klassisk guitarist fra konservatoriet i Bologna, bruger musik til at undersøge hjernens kognitive processer – fx opmærksomhed, hukommelse og emotioner.

I et forskningsprojekt har Leonardo Bonetti bl.a. undersøgt hvilke områder i hjernen, der arbejder sammen, når hukommelsen skal i spil. Det gjorde han ved at måle hjerneaktiviteten via avancerede hjernescanningsmetoder på 300 forsøgspersoner, mens de lyttede og genlyttede til en ’cocktail’ af klassisk musik – og når de lyttede til andet klassisk musik. Studiet handler om de grundlæggende forhold, der styrer kognition, og derfor vil Leonardo Bonetti også gennemføre lignende forsøg med demensramte for at udvide forståelsen af, hvad demens gør ved den kognitive kapacitet.

Læge og ph.d.-studerende Cecilie Siggaard Jørgensen
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og
Aarhus Universitetshospital, Center for Børneinkontinens
Mail: cecilie.siggaard@clin.au.dk

Postdoc Leonardo Bonetti
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin – Center for Music in the Brain
Mail: leonardo.bonetti@clin.au.dk

Omtalen er baseret på pressemateriale fra Lundbeckfonden.