Line Staun Larsen får Zendium Forskerprisen 2023

Tenure track adjunkt Line Staun Larsen fra Institut for Odontologi og Oral Sundhed bliver hædret med Zendium Forskerprisen 2023 for sin forskning i fluorid og for sin evne til at formidle viden om tandsundhed.

Ud over fluoridforskning bedriver Line Staun Larsen også retsodontologisk forskning og udøver myndighedsbetjening som retsodontolog. Foto: Thomas Woller

Line Staun Larsens forskningsresultater, der nu bliver anerkendt med Zendium Forskerprisen 2023, bidrager til en bedre forståelse af højdosis-fluoridtandpastas potentiale til at forebygge caries.

Line Staun Larsen forsker i effekten af højdosis-fluoridtandpasta på fluoridniveauet i mundhulen sammenlignet med almindelig fluoridtandpasta. Hendes resultater kaster lys over fordelingen og dynamikken af fluorid i spyt (saliva), tandbakteriebelægninger (dental biofilm) og i slimhinde (oral mucosa) ved eksponering for 5.000 ppm sammenlignet med 1.450 ppm fluorid.

Line Staun Larsen får også Zendium Forskerprisen 2023, fordi hun er en dygtig formidler af sit felt. Hun har bidraget til lærebøger til fagfæller såvel som til aviser, digitale tidsskrifter og landsdækkende radio rettet mod den brede offentlighed.

”Jeg er meget glad for prisen og anerkendelsen. Det betyder meget for mig, at min forskning og viden om tandsundhed kommer ud og leve i befolkningen og, forhåbentlig, gør en forskel. Jeg ser det som vores fornemste opgave at bidrage til, at befolkningen opnår bedst mulig kontrol over egen tandsundhed ved hjælp af god mundhygiejne, et moderat sukkerindtag og brug af fluoridtandpasta,” fortæller Line Staun Larsen, der efter 10 år som praktiserende tandlæge skiftede spor og i 2014 begyndte sin forskerkarriere på Aarhus Universitet.

Zendium Forskerprisen bliver hvert år tildelt en forsker eller formidler, der har gjort sig særligt bemærket inden for odontologien, og som har opnået et gennembrud i sin forskning for at forbedre tandsundheden. Med prisen følger 50.000 kr.

Tenure track adjunkt, tandlæge, retsodontolog og ph.d. Line Staun Larsen
Aarhus Universitet, Institut for Odontologi og Oral Sundhed samt