Hvorfor har Lupus-patienter øget risiko for hjerte-kar-sygdom?

Adjunkt Anne Troldborg fra Institut for Biomedicin og Institut for Klinisk Medicin skal undersøge, hvorfor patienter med den autoimmune sygdom Lupus har stor risiko for at udvikle hjerte-kar-sygdom. Til det projekt får hun en Inge Lehmann-bevilling på knap 3 mio. kr. fra Danmarks Frie Forskningsfond.

Anne Troldborg får knap 3 mio. kr. fra Inge Lehmann-programmet, der går til forskere med potentiale for forskning på højt internationalt niveau. Programmet understøtter samtidig en mere ligelig kønsbalance i forskningsmiljøerne med fokus på de karrieretrin, hvor uligheden sætter ind. Foto: Simon Fischel, AU Health

Mennesker med den kroniske, autoimmune sygdom Lupus har tre gange højere risiko for at udvikle hjerte-kar-sygdom end resten af befolkningen. Det er stadig uvist, hvorfor det forholder sig sådan, men Anne Troldborg og hendes kolleger har via deres nyudviklede metode (NTA) påvist, at blodprøver fra Lupus-patienter indeholder flere store proteinkomplekser end tilsvarende blodprøver fra raske mennesker.

Ved hjælp af fysiske, matematiske modeller kan forskerteamet beregne, at de store proteinkomplekser, der flyder rundt i blodet, vil blive presset ud i karvæggen. Og hypotesen er, at de store proteinkomplekser bliver aflejret i karvæggen og er med til at forårsage den skade, der fører til hjerte-kar-sygdom.

Det skal Anne Troldborg undersøge nærmere med en Inge Lehmann-bevilling på 2.874.384 kr. Det gør hun bl.a. ved at CT-scanne kranspulsårerne hos Lupus-patienter og ved give høje koncentrationer af partiklerne i blodet i Lupus-dyremodeller. Anne Troldborg håber, at projektet er et skridt på vejen til at kunne identificere Lupus-patienter med høj risiko for hjerte-kar-sygdom, så man tidligere og bedre kan forebygge kar-skaden.

Omtalen er baseret på pressemateriale fra DFF.

Adjunkt Anne Margrethe Troldborg
Aarhus Universitet, Institut for Biomedicin og Institut for Klinisk Medicin og