Health får ny professor med speciale i hudsygdomme

Flere forskningsaktiviteter, bedre behandlingstilbud og ny viden om de basale molekylære mekanismer, der ligger bag flere hudsygdomme. Det er målet for Claus Johansen, der er nyudnævnt professor i molekylær dermatologi på Institut for Klinisk Medicin.

Portrætfoto af nyudnævnt professor Claus Johansen
Som professor vil Claus Johansen også kunne fokusere på de molekylære mekanismer, der ligger til grund for de lidt mindre hyppige inflammatoriske hudsygdomme. Foto: Lars Kruse, AU Foto

Claus Johansen forsker i inflammatoriske hudsygdomme som fx psoriasis. Med en baggrund som molekylærbiolog er han særligt interesseret i at skabe en bedre forståelse af de genetiske og immunologiske processer, der driver de dermatologiske sygdomme. Den viden kan man på sigt omsætte til bedre behandlingstilbud for patienterne.

Lige nu er Claus Johansen, der også er tilknyttet Aarhus Universitetshospital, involveret i et forskningsprojekt, hvor han sammen med sine kolleger undersøger betydningen af et specifikt gen for behandlingseffekten af biologisk behandling hos psoriasispatienter. Deres data tyder på, at psoriasispatienter responderer dårligere på behandling, hvis patienterne har en specifik mutation i netop dette gen.

Claus Johansen tiltrådte sit professorat d. 1. marts 2023.

Professor Claus Johansen
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og