Health får Danmarks første kliniske professor i det autonome nervesystems sygdomme

Astrid Juhl Terkelsen er ny klinisk professor i det autonome nervesystems sygdomme på Institut for Klinisk Medicin. Fra d. 1. januar 2024 skal hun bl.a. forske i nervebetændelse og tidlig påvisning af Parkinsons sygdom. Det kliniske professorat er det første af sin slags i Danmark.

Astrid Juhl Terkelsen er Danmarks første kliniske professor i det autonome nervesystems sygdomme. Foto: Lorentsen Fotografi

Astrid Juhl Terkelsen er speciallæge i neurologi og har sideløbende med sit kliniske arbejde forsket i det autonome nervesystems sygdomme og småfiber-neuropati i mere end 20 år. Hun har for nylig foreslået en klinisk model, der tidligt kan opspore protein-fejlfoldningssygdomme som fx Parkinsons sygdom. Det er lovende, da tidlig opsporing giver mulighed for tidlig behandling. Modellen bygger på, at de tidligste tegn på sygdom omfatter skader på de små sensoriske og autonome nervefibre.

”Over de næste fem år skal jeg følge 100 patienter med nervebetændelse uden kendt årsag, hvoraf en undergruppe ifølge modellen vil udvikle Parkinsons sygdom. Vi vil vise, at der er nervetoksisk ophobning af α-synuclein i nervesystemet hos patienter med nervebetændelse og sygdom i det autonome nervesystem. Forskningen giver på sigt mulighed for tidlig behandling til blandt andre patienter med Parkinsons sygdom,” forklarer Astrid Juhl Terkelsen. Projektet er de næste fem år finansieret af en 10 mio. kr.-bevilling fra Novo Nordisk Fonden.

”Forskning giver viden, og jeg håber med professoratet at kunne øge fokus på mit område af neurologien både nationalt såvel som internationalt, hvilket vil komme patienterne til gavn,” fortæller Astrid Juhl Terkelsen, der også underviser og eksaminerer på medicinuddannelsen, er vejleder for ph.d.-studerende og har bidraget til lærebøger, internationale tidsskrifter og nationale kliniske guidelines om emnet.

Klinisk professor, overlæge og dr.med. Astrid Juhl Terkelsen
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og