Forskning i nyresygdomme styrkes i Aarhus

Har patienter med akut nyresvigt et langvarigt fald i nyrefunktionen og derfor en større risiko for kronisk nyre- og hjerte-kar-sygdom? Og hvordan ser de forskellige nyresygdomme og overlevelsen ud? De spørgsmål vil Christian Fynbo Christiansen blandt andet forsøge at finde svar på i sit nye professorat på Aarhus Universitet.

Foto: Lars Kruse, AU Foto

Op mod hver femte indlagte patient udvikler akut nyresvigt, og knap ti procent af den voksne befolkning lever med kronisk nyresygdom. Så nyresygdomme er både hyppige og potentielt alvorlige.

Christian Fynbo Christiansen fra Institut for Klinisk Medicin er netop blevet ansat som professor i nyresygdommes epidemiologi, hvor hans fokus bliver at styrke den epidemiologiske forskning i akut nyresvigt og kronisk nyresygdom. Særligt undersøger han, hvad en nyresygdom betyder forud for eller som en komplikation efter kræftbehandling eller operationer. Han kigger på sammenhængen mellem akut nyresvigt, og hvordan kronisk nyresygdom og hjerte-kar-sygdom udvikler sig.

Forskningen er baseret på nationale laboratoriedata om nyrefunktion, som kobles med danske sundhedsregistre. Ifølge den nye professor er der et stort behov for mere opmærksomhed på forebyggelse og behandling af nyresygdomme.

Professoratet giver mulighed for at arbejde målrettet på at styrke den epidemiologiske forskning i nyresygdomme, blandt andet ved at etablere en national nyrekohorte med kliniske data, udbygge de nationale og internationale forskningssamarbejder og ved at tiltrække ekstern finansiering.

Professor Christian Fynbo Christiansen
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin, Klinisk Epidemiologisk Afdeling
cfc@clin.au.dk
Tlf: 87 16 82 18