Forskertalent: Standardiseret kommunikation kan måske redde liv

Kasper Glerup Lauridsen har i sin ph.d.-afhandling vist, hvordan man ofte kan forbedre hjertestop-behandlingen hos indlagte patienter væsentligt, hvis man minimerer pauserne i hjertemassagen – og kommunikerer bedre. Nu får han Aarhus Universitets Forskningsfonds talentpris.

Ved siden af sin nuværende stilling som uddannelseslæge tester Kasper Glerup Lauridsen sin model for standardiseret kommunikation i et internationalt studie, der er mere omfattende, end hvad han kunne nå at få med i sin ph.d.-afhandling. Foto: Anne Kring

Allerede tidligt i medicinstudiet blev Kasper Glerup Lauridsen opmærksom på, at der var forskel på behandlingen af hjertestop på og uden for hospitalet. På sygehuset er hjertestopbehandlingen sjældent sat i system, og i praksis medfører fraværet af effektive rutiner og fælles sprog ofte en unødvendig lang pause i hjertemassagen, hvilket er forbundet med ringere chance for at overleve.

I sit ph.d.-projekt har Kasper Glerup Lauridsen undersøgt, hvordan man kan optimere samarbejdet på sygehusets hjertestop-hold og derved opnå en bedre hjertestopbehandling. Han har bl.a. analyseret 3.700 spørgeskemabesvarelser, og med input fra både NASA, eliteidrætten og flybranchen har han forsøgt at finde den optimale model for standardiseret kommunikation. Målet er at forkorte afbrydelserne i hjertemassagen. Forskningsresultaterne allerede haft en vis indflydelse på de europæiske retningslinjer på området.

AUFF’s talentpris går til en række nye ph.d.’er, som inden for hver deres fag har vakt ekstraordinær opsigt for deres resultater og deres formidling af samme. Som en anerkendelse af indsatsen modtager de hver 50.000 kr. Det er 20. gang, prisen uddeles, og i år hædres også en antropolog, en psykolog, en teoretisk kemiker og en softwareingeniør.

Ph.d. og læge Kasper Glerup Lauridsen
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og
Aarhus Universitetshospital – Center for Akutforskning
Mail: kglerup@clin.au.dk

Omtalen er baseret på pressemateriale fra Aarhus Universitets Forskningsfond.