Forsker hædres for MR-scanningsteknik til at diagnosticere æggestokkræft

Læge og ph.d.-studerende Malene Aastrup fra Institut for Klinisk Medicin modtager en pris for sit arbejde med en stofskiftebaseret MR-scanningsteknik, der har stort potentiale til tidligere og bedre at kunne opspore kræft i æggestokkene.

Malene Aastrup fik overrakt prisen ved Dansk Radiologisk Selskabs årsmøde d. 25. januar 2024. Med prisen følger 50.000 kr. Foto: Marjun Danielsen, AU Foto

Malene Aastrup forsker i MR-diagnosticering af æggestokkræft. Hun undersøger, om en ny type kontrastmiddel, der kan måle det karakteristiske stofskifte i kræftceller, kan bruges til at skelne mellem godartede og ondartede tumorer, og hvorvidt MR-scanningsteknikken kan finde tumorer i æggestokkene mere præcist end de nuværende billeddiagnostiske teknikker. Den nye, avancerede stofskiftebaserede MR-scanning vil også kunne bidrage med viden om sygdommens type og udbredelse, hvilket kan gavne kvindernes chance for at overleve.

For sin forskning får hun nu en pris fra Civilingeniør Poul Lundbeck og Hustrus Fond til at fremme radiologien i Danmark:

”Prisen har stor betydning for mig, fordi den er med til at sætte fokus på den avancerede stofskiftebaserede MR-scanningsteknik, jeg forsker i. Som kommende radiolog betyder det meget for mig at være med i udviklingen af en helt ny type MR-scanningsteknik, som jeg på længere sigt forhåbentlig også kan være med til at tage i brug i den kliniske hverdag til gavn for patienterne,” siger Malene Aastrup, der er tilknyttet Aarhus Universitets MR-forskningscenter, der har til huse på Aarhus Universitetshospital.

Læge og ph.d.-studerende Malene Aastrup
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin – MR-forskningscentret