Fem Health-forskere får Ascending Investigator-bevillinger

Lundbeckfonden har uddelt millionbevillinger til forskertalenter midt i karrieren, som mangler en saltvandsindsprøjtning til at opstarte nye projekter inden for neurovidenskaben. Fem af bevillingsmodtagerne er fra Health.

Fra venstre: Sarang Dalal, Søren Egedal Degn, Zeynep Yilmaz, Christian Kanstrup Holm og Rodrigo Grassi-Oliveira. Foto: Lundbeckfonden, Simon Fischel, AU Health m.fl.

Lundbeckfonden har netop uddelt 67,6 mio. kr. til i alt 13 forskere, som over de næste fire år skal fordybe sig i forskningsprojekter, der emnemæssigt befinder sig inden for det neurovidenskabelige område – fra sporing af hjerneaktivitet i fosterstadiet til aldringsassocierede B-cellers påvirkning af hjernen.

Fem forskere fra Health er sluppet igennem nåleøjet og kan kalde sig Ascending Investigators 2023. De får tilsammen knap 26 mio. kr.:

Hvem: Professor Christian Kanstrup Holm, Institut for Biomedicin
Bevilling: 4.997.447 kr.
Projekt: ”Novel NRF2-driven inhibition of viral replication in the CNS”

I projektet skal Christian Kanstrup Holm undersøge, hvordan celler i centralnervesystemet (CNS) forsøger at bekæmpe neurotrope vira, herunder mæslingevirus og vestnilfeber (West Nile Virus). Sidstnævnte er for nylig blevet et betydeligt problem i Europa, da lande, der grænser op til Middelhavet, har oplevet en kraftig stigning i CNS-infektioner forårsaget af vestnilfeber.

Hvem: Lektor Rodrigo Grassi-Oliveira, Institut for Klinisk Medicin
Bevilling: 5.261.254 kr.
Projekt: ”Neuroepigenomics of THC and CBD Exposure during Pregnancy in the Developing Brain”

Rodrigo Grassi-Oliveira undersøger virkningerne af cannabisforbindelserne THC og CBD på prænatal hjerneudvikling. I sit forskningsprojekt vil han identificere potentielle ændringer i hjernecelle-DNA og vurdere, om ændringerne kan påvirke et barns kognitive evner senere i livet. Ved at bruge translationelle modeller vil han studere de langsigtede neurokognitive epigenetiske konsekvenser, mens menneskelignende cerebrale organoider vil efterligne tidlig hjerneudvikling under eksponering af disse forbindelser.

Hvem: Professor Sarang Dalal, Institut for Klinisk Medicin
Bevilling: 5.119.830 kr.
Projekt: ”Optically-pumped Magnetometry for in Utero Measurement of developing brain function (OptiMUM)”

Foster-magnetoencefalografi (MEG) måler de svage magnetiske signaler fra fosterhjernen via sensorer over moderens mave, men det kræver et specielt MEG-system, der kun er tilgængeligt i tre laboratorier i verden på grund af dets omkostninger. Sarang Dalal vil derfor udvikle et foster-MEG, der pålideligt kan spore hjernefunktionen i det menneskelige foster, og potentielt gøre denne hjernemonitorering langt mere tilgængelig for klinikere og forskere over hele verden.

Hvem: Lektor Søren Egedal Degn, Institut for Biomedicin
Bevilling: 5.432.768 kr.
Projekt: ”The ABCs of neuroinflammaging: Age-associated B Cells as drivers of neuroinflammation”

Søren Egedal Degn undersøger, hvordan en særlig type af B-celler bidrager til neurodegeneration i forbindelse med autoimmun sygdom og aldring. Projektet vil afklare, hvordan såkaldte aldrings-associerede B-celler (ABC’er) direkte påvirker hjernen igennem skadelige immunsignaleringsmolekyler og antistoffer, og hvordan de orkestrerer andre immuncellers efterfølgende angreb på centralnervesystemet.

Hvem: Seniorforsker Zeynep Yilmaz, Institut for Biomedicin
Bevilling: 4.995.201 kr.
Projekt: ”The Role of Neonatal Metabolic, Immune, and Neurotrophic Markers in the Etiology of Eating Disorders”

Zeynep Yilmaz’ projekt har til formål at undersøge samspillet mellem gener, miljø og biomarkører målt ved fødslen for at forudsige spiseforstyrrelsesrisiko og -forløb. Projektet har potentiale til at identificere specifikke undergrupper af individer med spiseforstyrrelser baseret på underliggende biologi, som på sigt kan anvendes til præcisionsbehandling og forebyggelsesstrategier.

Omtalen er baseret på pressemateriale fra Lundbeckfonden