Christoffer Laustsen får Young Investigator Prize 2022

Han er ekspert i at scanne hjerneceller, professor ved Institut for Klinisk Medicin og endnu ikke fyldt 40. Nu er Christoffer Laustsen også modtager af Lundbeckfondens Young Investigator Prize 2022.

Christoffer Laustsen er årets modtager af Lundbeckfondens Young Investigator Prize. I 2018 fik han et Lundbeckfonden Fellowship, der gjorde det muligt for ham at oprette sin egen forskningsgruppe. Foto: Lundbeckfonden

Menneskehjernen fungerer blandt meget andet også som et fintfølende sygdomsbarometer, hvis man vel at mærke har den nødvendige viden og maskinkraft til at synliggøre de godt skjulte informationer, der gemmer sig i hjernecellerne. Det har professor Christoffer Laustsen vist gennem en række videnskabelige undersøgelser, og derfor belønnes han nu med Lundbeckfondens Young Investigator Prize 2022.

Christoffer Laustsen, der er leder af MR Forskningscentret på Aarhus Universitet, forsker i hjernecellernes stofskifte. Han forklarer, at når der opstår sygdom eller traumatiske skader i hjernen – fx i form af cancer, demens eller slagtilfælde – påvirker og ændrer det hjernecellernes stofskifte. Disse ændringer rummer mange informationer, der kan give en bedre forståelse af hjernesygdomme. Og de informationer kan man få adgang til med en såkaldt hyperpolariseret MR-scanner.

Der er 25 af disse MR-scannere i hele verden, og én af dem hører hjemme på Aarhus Universitet. En hyperpolariseret MR-scanner kan forstærke et signal fra en celle 10.000 gange, og på den måde kan man i detaljer kan få indblik i, hvordan en hjernesygdom skrider frem. Ifølge Christoffer Laustsen giver det viden om, hvordan man kan udvikle nye og mere individuelle patientbehandlinger.

Lundbeckfondens Young Investigator Prize er på 1 million kr. Heraf er 700.000 kr. øremærket til forskning, mens resten er en personlig pris.

Professor Christoffer Laustsen
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin – MR Forskningscentret
Mail: cl@clin.au.dk

Omtalen er baseret på pressemateriale fra Lundbeckfonden.