Bliv klogere på sundhed, kost og klima

Tag din kollega eller familie under armen og hør om laboratorie-dyrket kød, klimavenlige kostråd, årsager til overvægt og meget mere.

TID & STED

• Aarhus Universitetshospital fredag den 28. april kl. 13-17.
  • Tilmelding er ikke nødvendig, og arrangementet er gratis.

Bæredygtighed handler ikke kun om elbiler og vindmøller. Det er i høj grad også interessant i et ernæringsperspektiv - og her har forsknings- og innovationsmiljøerne i Aarhus rigtig meget viden at dele.

Så da Uddannelses- og Forskningsministeriet lancerede bæredygtighed som et af temaerne for Forskningens Døgn 2023, tilbød Netværk om Fødevarer og Ernæring, at Aarhus kunne være vært for et større arrangement om sundhed, kost og klima.

Det har ført til, at Health sammen med en række samarbejdspartnere nu er vært for årets officielle afslutnings-event for Forskningens Døgn – og du er velkommen.

Bæredygtig = sund?

”Vi vil gerne udbrede kendskabet til ernæring i et bæredygtigt perspektiv. Og vi vil gerne vise, at vi har en styrkeposition på området i Aarhus,” siger professor og forskningschef Niels Jessen. Han er formand for Netværk om Fødevarer og Ernæring.

Derfor kan alle interesserede – både i den almene befolkning og ansatte på AU og AUH komme til en spændende eftermiddag i den nye Forum-bygning på Aarhus Universitetshospital.

På fire timer bliver du klogere på, hvad sundhed og bæredygtighed handler om i 2023 – både for dig selv og kloden. Du kan høre oplæg og deltage i workshops, der alle kredser om ernæring og/eller bæredygtighed.

Hør blandt andet om:

• Celle-baseret kost - er det sundt at spise kød dyrket i et laboratorium?
    Ved: Jette Feveile Young, Lektor ved Institut for Fødevarer på AU Tech

• Bliv klogere på overvægt
    Ved: Jens Meldgaard Bruun, Professor ved AU Health, overlæge ved Aarhus Universitetshospital, Steno Diabetes Center Aarhus og leder af Nationalt Center for Overvægt

• De officielle kostråd – få tips til sunde og klimavenlige madvaner