3D-data skal forbedre identifikation af omkomne ved større katastrofer

Adjunkt Line Staun Larsen fra Aarhus Universitet får knap 2 mio. kr. fra AUFF til at undersøge, om 3D-data fra tandlægejournaler kan gøre den retsodontologiske identifikation af omkomne efter eksempelvis naturkatastrofer mere effektiv.

Foto: Simon Fischel, Health AU

Stadig flere tandlægejournaler indeholder 3D-billedmateriale. I identifikationsøjemed er det godt nyt, for 3D-fotoscanningsdata rummer enorme mængder værdifulde detaljer, der kan vise sig uvurderlige, hvis en større katastrofe eller ulykke med mange ofre indtræffer.

Adjunkt Line Staun Larsen skal undersøge værdien af at bruge 3D-data fra tandlægejournaler i den retsodontologiske identifikation. I forskningsprojektet er der særligt fokus på at gøre den fremtidige identifikation af omkomne mere effektiv ved at udforske potentialet i at automatisere 3D-sammenligning ved hjælp af nyudviklet software.

Aarhus Universitets Forskningsfond (AUFF) bevilger under NOVA-programmet 1,9 mio. kr. til forskningsprojektet, der sigter mod at effektivisere person-identifikation og derfor kan få stor betydning for både retssikkerheden og de pårørende. Samtidig bidrager projektet til et teknologisk skifte inden for retsodontologisk identifikation, der i dag primært baserer sig på 2D-data fra tandlægearbejde.

Adjunkt, ph.d., retsodontolog Line Staun Larsen
Aarhus Universitet, Institut for Odontologi og Oral Sundhed og