25 millioner kroner styrker forskning i stamceller

Lektor Bjarne Kuno Møller fra Institut for Klinisk Medicin får 25 millioner kroner af Innovationsfonden til at opstarte produktion af stamceller og forske i stamceller som et middel mod svære sygdomme.

Lektor Bjarne Kuno Møller står bag forskningsprojekt med stamcelleproduktion, som skal foregå i Center for Gen- og Celleterapi i Forum ved Aarhus Universitetshospital. Foto: Niels Åge Skovbo

Stamceller er hele kroppens reparationskit og dermed et stærkt våben i kampen mod sygdomme, som er vanskelige at behandle. Lektor Bjarne Kuno Møller fra Institut for Klinisk Medicin har modtaget 25 millioner kroner fra Innovationsfondens Grand Solutions program til at forske i såkaldte mesenkymale stamceller.

Mesenkymale stamceller findes i næsten alle dele af kroppens væv og har helende og immundæmpende egenskaber. Bjarne Kuno Møller og teamet bag forskningsprojektet vil i nationalt og internationalt samarbejde undersøge effekten af stamcellerne på alt fra degenerative sygdomme fx lændesmerter og slidgigt til inflammatoriske tarmsygdomme og hudsygdommen HS. Om stamcellerne kan forhindre organer i at blive afstødt efter transplantation er også blandt forskningsområderne.

Bevillingen går til stamcelleproduktion og de nødvendige apparaturer, bemanding og godkendelser, som produktionen kræver. Stamcellerne vil indgå i kliniske projekter nationalt og internationalt.

Klinisk lektor Bjarne Kuno Møller
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin