100.000 kroner i fødselshjælp til et ERC-grant

Health opretter nu en pulje på 1,5 millioner kroner til fordeling mellem 15 forskere, der vil køre sig selv i stilling til et ERC-grant. De 100.000 kroner kan bruges på hvad som helst, der hjælper forskeren til at skrive en god ansøgning, og tilbuddet retter sig mod alle - også forskere uden det kæmpestore cv.

Ole Steen Nielsen. prodekan for forskning, frygter, at unge forskere kan holde sig tilbage på grund af forkerte forestillinger om, hvad der præcist skal til, når man søger et starting grant, og det her, den nye 'fødselshjælp' kommer ind i billedet.

100.000 kroner i fødselshjælp til forskere – unge som erfarne – der barsler med en ansøgning til et ERC-grant. Sådan lyder et nyt tilbud fra dekanatet, der har øremærket 1,5 millioner kroner til støtte af udvalgte forskere, der skal i gang med en ERC-ansøgning.

”Det er en krævende opgave at skrive en ERC-ansøgning, og derfor har vi besluttet at hjælpe 15 forskere, der har en god, men ikke færdigbearbejdet idé, med 100.000 kroner, der kan kvalificere forskningsprojektet og dermed føre til en rigtig god ansøgning,” siger prodekan for forskning, Ole Steen Nielsen.

Pengene skal søges senest 1. juli i år, og hvis man udvælges som modtager af en 100.000 kroners-pakke, kan pengene bruges til hvad som helst, der klæder forskeren på til at få sendt en ERC-ansøgning afsted. Det er en nagelfast del af vilkåret, at det skal ende med en ERC-ansøgning senest to år efter, at pengene er bevilget.

Tilbuddet henvender sig til alle

Samtidig er det ledelsen magtpåliggende at understrege, at tilbuddet henvender sig til alle. Også unge talenter, der hverken kan præstere det store omfattende cv eller den alenlange publikationsliste.

”Der er himmelvid forskel på at søge et starting grant og et advanced grant, og jeg kan frygte, at nogle holder sig tilbage på grund af forkerte forestillinger om, hvad der præcist skal til – og så er vi selvfølgelig fuldt opmærksomme på, at ERC-ansøgningen kan virke afskrækkende, alene fordi den er så tidskrævende,” siger Ole Steen Nielsen, der minder om, at et ERC Starting Grant kan søges med bare to års erfaring i forlængelse af sin ph.d. Selvfølgelig forudsat, at ideen har format nok.

Og det er her, de 15 pakker af 100.000 kroner til forberedelse af ansøgningen kommer ind i billedet. De kan bruges på fx egen løn, frikøb af forskerkolleger, besøg hos relevante forskergrupper i ind- og udland, konferencer (med dertilhørende udgifter til rejse/ophold), indkøb af statistisk hjælp, skrive retreat i et kloster eller publicering mod betaling – for blot at nævne nogle eksempler, der også kan være mere vilde eller ud af boksen-agtige.

Tænk vildt!

”Pengene et forsøg på at give en økonomisk håndsrækning, der kan sætte forskeren fri til at tænke åbent og kreativt over, hvad der kan fremme eller modne hans eller hendes forskningsprojekt. Investeringen skal selvfølgelig kunne godkendes af økonomimedarbejderen i overensstemmelse med gængs regnskabspraksis, men ellers er der ingen bindinger,” siger Ole Steen Nielsen.

Hvis man som forsker vil søge om en pakke af 100.000 kroner, kan man bruge juni måned på at tænke hurtigt på det ERC-projekt, som man vil søge penge til. Der skal kun indsendes fire sider for at komme i betragtning, og opslaget kan rekvireres enten via egen institutleder eller via Henry Andreasen, der er rådgiver i dekanatet. Ansøgere vil få besked senest den 5. juli.

FSE bliver sparringspartner

”På fakultetsledelsesmødet 19. juni skal vi bl.a. diskutere et idéoplæg fra Health og Forskningsstøtteenheden om, hvordan universitetets fundraisere planlægger at understøtte forskere, der kommer i betragtning – og det giver sig selv, at Forskningsstøtteenheden bliver en obligatorisk sparringsspartner, jf. universitetets generelle regler for de forskere, der søger EU-midler,” siger Ole Steen Nielsen.

De ansøgere, der kommer i betragtning til de 100.000 kroner, får nærmere besked om, hvad hjælpepakken fra FSE indeholder.

Mere om ERC-grants

ERC (Det Europæiske Forskningsråd) uddeler en række forskellige typer bevillinger til forskere, der er ansat ved et europæisk universitet. I forhold til Healths hjælpepakke på 100.000 kroner er det vedr.:

• Starting Grants tildeles unge, lovende forskertalenter i op til mellem to år og syv år efter opnået ph.d.-grad. Der bevilges op til 1,5 mio. EUR til grænsebrydende forskningsprojekter i en fem-årig periode.
  • Consolidator Grants tildeles unge, lovende forskertalenter og forskningsledere i op til mellem 7 år og 12 år efter opnået ph.d.-grad. Der bevilges op til 2 mio. EUR til grænsebrydende forskningsprojekter i en fem-årig periode.
  • Advanced Grants (AdG) exceptionelle forskningsledere, der allerede har præsteret fremragende forskningsresultater. Der bevilges op til 2,5 mio. EUR til grænsebrydende forskningsprojekter i en fem-årig periode.

Det Europæiske Forskningsråd har et budget på 13 milliarder EUR (2014-2020), er grundlagt i 2007 og ejes af Den Europæiske Union.

Kontakt:

Prodekanfor forskning Ole Steen Nielsen
Mail: osn@au.dk

Hvis opslag ønskes tilsendt:
Institutleder på eget institut eller
rådgiver Henry Andreasen
Mail: ha@au.dk