NOBEL LAUREATE TALK: Edvard Moser

Nobelpristager Edvard Moser gæster Aarhus Universitet med oplægget ”Neural network computation in space-coding cells of the entorhinal cortex”.

mandag 24. oktober 2022, kl. 12:45 - søndag 23. oktober 2022, kl. 13:45

Aulaen (bygn. 1412)

Der er garanti for indsigt i hjerneforskning af allerhøjeste kaliber, når nobelpristager Edvard Moser fra Norges Teknisk-Naturvidenskabelige Universitet (NTNU) i Trondheim gæster Aarhus Universitet til den tredje Nobel Laureate Talk i rækken.

Med oplægget ”Neural network computation in space-coding cells of the entorhinal cortex” fortæller Edvard Moser om sin opdagelse af den såkaldte gittercelle, der er afgørende for vores stedsans, og som gav ham Nobelprisen i 2014.

Edvard Moser har sammen med professor, dr. May-Britt Moser, også fra NTNU, og professor, dr. John O’Keefe fra University College London opdaget og kortlagt et positioneringssystem i hjernen, en slags indre GPS, som gør det muligt for os at orientere os i tid og rum. Deres nobelprisvindende forskning kan bidrage til at forklare, hvordan hukommelse skabes i hjernen, og hvorfor minder om hændelser ofte involverer associationer til rum eller steder, som minderne er forbundet med.

Arrangementet er åbent for alle med interesse for hjerneforskning, men kræver tilmelding.

Oplever du problemer med tilmeldingen? Send en mail til Caroline Bendixen og tilmeld dig manuelt.

Læs mere om Nobel Laureate Talk featuring Edvard Moser på fakultetets hjemmeside: https://health.au.dk/display/artikel/moed-nobelpristager-edvard-moser