Erfaren professor bliver prodekan for forskning

Den 1. januar 2024 tiltræder professor Per Brøndsted Höllsberg stillingen som prodekan for forskning på Health.

Per Hoellsberg
Foto: Alexander Höllsberg

Det er en erfaren professor med et internationalt udsyn, som nu skal arbejde for, at alle forskere på Health har de bedste rammer.

Den 62-årige Per Höllsberg – dr.med. og professor i medicinsk virologi – tiltræder som prodekan efter nytår. Han kommer fra en stilling som forsknings- og uddannelseschef ved NIDO | Center for Forskning og Uddannelse på Regionshospitalet Gødstrup.

Tidligere har Per Höllsberg boet ni år i Boston, USA, hvor han var forsker på Harvard Medical School. Her undersøgte han bl.a., hvordan virusinfektion af immunceller kan føre til en skleroselignende sygdom.

Han har gennem en årrække været tilknyttet Health på Aarhus Universitet, hvor han har haft en lang ansættelse ved Institut for Biomedicin som professor i medicinsk virologi. Især har han forsket i Epstein-Barr virus og multipel sklerose samt mekanismer for herpesvirusinfektion af immunceller.

Dekan Anne-Mette Hvas ser meget frem til samarbejdet.

”Per Höllsberg har stor erfaring inden for såvel forsknings- som uddannelsesledelse. Han har arbejdet både med basal- og klinisk forskning, og lige så vigtigt i rollen som prodekan har han en solid politisk forståelse og erfaring med frugtbare forskningssamarbejder – både internationalt og på tværs af region og universiteter,” siger hun:

”Hans lange forskerkarriere kombineret med en evne til at bygge bro til samarbejdspartnere som regioner, erhvervsliv, myndigheder og fonde gør, at Per er den rette til stillingen som prodekan for forskning. Han kan bidrage til, at vi fortsat har det bedste fundament for at realisere ambitiøse og originale forskningsideer på hele fakultetet.”

Per Höllsberg ser frem til at bidrage til udviklingen af den sundhedsvidenskabelige forskning på Aarhus Universitet.

Især har han fokus på forskningens impact – eller gennemslagskraft – både inden for og uden for den akademiske verden. Og så har han blikket rettet mod de nye generationer.

”Jeg har et blødt punkt for de unge, der begynder at forske. Dem skal vi have fokus på – deres karriereveje, vilkår og arbejdsmiljø. Det er vigtigt, at Health er en attraktiv arbejdsplads, så vi kan tiltrække de unge talenter, som vi er helt afhængige af, hvis fakultetet skal blive ved med at levere forskning i international topklasse,” siger han.

Professor og kommende prodekan for forskning Per Brøndsted Höllsberg
Aarhus Universitet, Health