Spin-out-firma fra Aarhus Universitet får 208 mio. kr. til at udvikle behandling af demenssygdomme

Et forskningsgennembrud på Institut for Biomedicin ved Aarhus Universitet har resulteret i spin-out-virksomheden Teitur Trophics. Virksomheden udvikler medicin, der kan holde hjerneceller i live, og med en millioninvestering fra kapitalfonde er kursen nu sat mod kliniske forsøg.

CEO Simon Mølgaard, 37 år, og CSO Anders Dalby, 29 år, (th) er to af stifterne bag Teitur Trophics - et biotekselskab, der udspringer fra forskning på Institut for Biomedicin på Aarhus Universitet. Foto: Simon Byrial Fischel

Test på mus og rotter har allerede vist lovende resultater. Nu har den århusianske virksomhed Teitur Trophics modtaget 208 millioner kroner (28 millioner euro) i venturekapital til at udvikle lægemidler, der skal bremse hjernelidelser som Parkinsons sygdom, Huntingtons sygdom og frontotemporal demens.

Teitur Trophics udspringer af basisforskning på Institut for Biomedicin, Aarhus Universitet, hvor virksomheden nu lejer faciliteter som mikroskoper og adgang til dyrestalden.

Holdet bag virksomheden har kort fortalt opdaget en ny mekanisme for, hvordan man holder hjerneceller i live. Baseret på den viden, har forskerne udviklet et produkt, der potentielt kan anvendes som lægemiddel. Indtil videre er det blandt andet lykkedes helt at bremse udviklingen af den alvorlige og arvelige lidelse Huntingtons sygdom i mus.

Kan forhindre at neuroner dør

”Hvis vi lykkes med at udvikle et lægemiddel, kan vi potentielt ændre skæbnen for døende hjerneceller. Lægemidlet sprøjtes ind i underhuden og kan derfra nå hjernen, hvor det kan tænde for signalmekanismer, der ellers er væk pga. sygdommen,” forklarer virksomhedens CEO Simon Mølgaard. Ideen til virksomheden udspringer af hans forskning i Simon Glerups laboratorium på Institut for Biomedicin ved Aarhus Universitet. Efter sin postdoc i neurobiologi besluttede han sig for at forfølge idéen kommercielt.

Virksomhedens primære lægemiddelkandidat med navnet TT-P34 består af et peptid - en organisk, kemisk forbindelse - som blandt andet virker ved at fjerne de skadelige proteinaflejringer, der er involveret i neurodegenerative sygdomme som demens. Stoffet genopretter mitokondriers funktion i berørte hjerneceller og fremmer pro-overlevelsessignalering.

”Vi kan ikke vække døde neuroner til live, men vi kan forhindre, at flere dør. Dermed håber vi, at forskningen kan danne grundlag for en behandling, der kan forsinke eller helt forhindre sygdomme som Parkinsons, Alzheimers og Huntingtons sygdom,” siger Simon Mølgaard.

Den nye millioninvestering gør det muligt for virksomheden at arbejde målrettet på at udvikle sin førende lægemiddelkandidat til et såkaldt klinisk forsøg fase 1 – det vil sige at få lov til at teste stoffet på mennesker. Investeringen gør det også muligt at ansætte en håndfuld nye medarbejdere til at forske – som fx molekylærbiologer og molekylærmedicinere.

Lige nu er der tre fastansatte: CEO Simon Mølgaard, CSO Anders Dalby og ph.d.-studerende Mathias Ollendorff, som arbejder deltid. Derudover har virksomheden en lang række tilknyttede konsulenter, og Teitur Trophics nyder stadig godt af den tætte tilknytning til Aarhus Universitet.

”Der er et ekstremt spændende forskningsmiljø på Institut for Biomedicin med mange dygtige mennesker og innovative ideer, som vi er glade for at være en del af,” siger CSO Anders Dalby, der er cand.scient. i molekylærmedicin fra Aarhus Universitet.

Alvorlige konsekvenser for livskvalitet

Institutleder og professor Thomas G. Jensen er glad og stolt over, at endnu en af Institut for Biomedicins spin-out-virksomheder har samlet interesse fra en bred vifte af investorer.

"Det validerer vores ambition om at kombinere uddannelsen af læger og forskere, samtidig med at vi udfører internationalt anerkendt grundforskning og sikrer, at den bliver til gavn for samfundet og patienterne. I dette tilfælde forsøger vi at imødegå et presserende behov for behandling af neurodegenerative sygdomme, som har alvorlige konsekvenser for både livskvalitet og forventet levetid for millioner af mennesker rundt om i verden," siger han.

Teitur Trophics har en licensaftale med Aarhus Universitet om teknologien bag virksomheden.

FAKTA - HOVEDROLLER

Teitur Trophics

Biotekvirksomhed med base i Aarhus, der udvikler medicin mod neurodegenerative sygdomme.

Stiftet af Simon Mølgaard, Anders Dalby, Mathias Ollendorff og Simon Glerup.

Udvikler peptider, der kan bruges som behandling af fx Parkinsons sygdom, frontotemporal demens og Huntingtons sygdom.

Teitur Trophics blev i 2020 en del af Creation House hos BII og fik 10 mio. kroner til udvikling af selskabet. I 2021 fik virksomheden 400.000 euro fra Sunstone Life Science Ventures, der også denne gang er ledende investor – sammen med Sound Bioventures.

Institut for Biomedicin, Aarhus Universitet

Teitur er baseret på forskning fra Institut for Biomedicin, AU. Instituttet uddanner og forsker i at opnå en bedre forståelse af sygdomme på molekylært og celleniveau - ved at bygge bro mellem naturvidenskab og klinisk medicin og ved at bruge resultaterne til forbedret diagnostik, rådgivning og patientbehandling.

INVESTORER

• Sunstone Life Science Ventures
Europæisk venturekapitalinvesteringsselskab med base i København. Forvalter samlede midler på 500 mio. euro Fokuserer på at udvikle og udvide tidlige Life Science-virksomheder.

Sound Bioventures
Nordisk baseret bioterapeutisk venturefond. Investerer i virksomheder i Europa og USA.

Industrifonden
Venturekapitalfond med hovedkontor i Stockholm. Støtter vækstvirksomheder inden for teknologi- eller Life Science-sektoren.

Innovestor
Finsk investeringsselskab med fokus på venturekapital og fast ejendom. Leder i øjeblikket fire VC-fonde med en samlet kapital på over 200 mio. euro.

P53 Invest
Norsk investeringsselskab, der identificerer og investerer i sundhedsselskaber.

Simon Mølgaard
CEO, Teitur Trophics