Kristina Laugesen hædres med Tove Nilsson Prisen 2023

Postdoc Kristina Laugesen fra Aarhus Universitet modtager Tove Nilsson Prisen – en ny pris, der anerkender prismodtagerens enestående bidrag til udvikling af det epidemiologiske felt.

Prodekan for forskning Hans Erik Bøtker og chefkonsulent Tove Nilsson overrakte første udgave af Tove Nilsson Prisen til Kristina Laugesen ved et arrangement på Klinisk Epidemiologisk Afdeling den 8. marts 2023. Foto: AU

Institut for Klinisk Medicin og Klinisk Epidemiologisk Afdeling tildeler Tove Nilsson Prisen 2023 på 25.000 kr. til postdoc Kristina Laugesen, som blandt andet forsker i hormonsygdomme, reproduktion, infertilitet, bivirkninger til lægemidler og sammenhængen mellem fostermiljø og senere udvikling af sygdom.

Kristina Laugesen har skrevet ph.d. om bivirkninger til binyrebarkhormonbehandling med fokus på udvikling af binyrebarkinsufficiens og neuropsykiatriske symptomer som angst og depression. Hun har desuden udgivet 30 forskningsartikler om en lang række forskellige emner i internationale tidsskrifter.

Den nystiftede pris er opkaldt efter chefkonsulent Tove Nilsson, som har spillet en nøglerolle i udviklingen af Klinisk Epidemiologisk Afdeling.

Postdoc, læge og ph.d. Kristina Laugesen
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin – Klinisk Epidemiologisk Afdeling
Mail: kristina.laugesen@clin.au.dk