Cecilia Ramlau-Hansen modtager Jørn Olsen Prisen 2023

Professor Cecilia Ramlau-Hansen fra Institut for Folkesundhed er den første modtager nogensinde af Jørn Olsen Prisen, der gives som en anerkendelse af en enestående indsats inden for reproduktionsepidemiologi.

Prodekan for forskning Hans Erik Bøtker og professor emeritus Jørn Olsen overrakte første udgave af Jørn Olsen Prisen til Cecilia Ramlau-Hansen ved et arrangement på Klinisk Epidemiologisk Afdeling den 8. marts 2023. Foto: Simon Fischel, AU Health

For nylig uddelte Institut for Klinisk Medicin og Klinisk Epidemiologisk Afdeling Jørn Olsen Prisen 2023 og dertilhørende 25.000 kr. til professor Cecilia Ramlau-Hansen. Hun forsker blandt andet i årsagerne i fosterliv eller barndom til forstyrret reproduktivt helbred - fx pubertetsudvikling, sædkvalitet, fertilitet og infertilitet.

Cecilia Ramlau-Hansen er glad for og taknemlig over at modtage hæderen og lægger særligt vægt på den store betydning, som professor emeritus Jørn Olsen har haft både for hende og hendes forskningsområde.

”Jørn Olsen har spillet en afgørende rolle for epidemiologiens udbredelse langt ud over Aarhus Universitets grænser. At der nu er oprettet en hæderspris i hans navn viser den store betydning, han har haft både i Danmark og udlandet. Min forskning bygger ovenpå det store arbejde, han har grundlagt, og at jeg nu som den første har modtaget prisen er betydningsfuldt og rørende,” siger hun.

Professor og ph.d. Cecilia Ramlau-Hansen
Aarhus Universitet, Institut for Folkesundhed – Epidemiologi