Utilsigtede hændelser (UTH)

Rapportér en utilsigtet hændelse på Aarhus Tandlægeskole som patient eller pårørende


Har du været patient på Aarhus Tandlægeskole, eller er du pårørende, og har du oplevet fejl i forbindelse med et behandlingsforløb? Så kan du rapportere en utilsigtet hændelse.

Hvad er en utilsigtet hændelse?

En utilsigtet hændelse er en begivenhed, som medfører skade eller risiko for skade. En utilsigtet hændelse kan kendes ved, at man som patient eller pårørende tænker:

’Det, der skete her, burde ikke være sket. Det indebærer en risiko eller har betydning for mig eller min pårørendes tandbehandling. Jeg vil være sikker på, at fagfolkene lærer af denne fejl på Tandlægeskolen’

Hændelsen er utilsigtet, fordi de fagfolk, der er involveret, ikke har til hensigt at skade andre. De vil tværtimod gerne være hændelsen foruden. Utilsigtede hændelser kan ske, hvis der f.eks. er problemer med teknisk udstyr og apparatur, eller der udleveres medicin i forkert dosis.

Rapportér en utilsigtet hændelse

Ønsker du at rapportere en utilsigtet hændelse, kan du bruge dette rapporteringsskema.

Har du brug for hjælp til at udfylde skemaet, kan du søge råd hos den studerende, som behandler dig eller den underviser, der har medvirket under din behandling. Du er også velkommen til at kontakte Tandlægeskolens oversygeplejerske Helle Leegård på email: uth@dent.au.dk

Hvad sker der med din henvendelse?

Når du indrapporterer en utilsigtet hændelse, bliver den behandlet på Aarhus Tandlægeskole. Her vil hændelsen blive analyseret for at finde ud af, hvordan man kan undgå, at noget lignende sker for andre. Rapporten bliver behandlet anonymt og bliver brugt til forbedring og læring på Aarhus Tandlægeskole.

Hvis du har opgivet dine kontaktoplysninger, kan du blive kontaktet af oversygeplejersken, men det er ikke sikkert, at du bliver kontaktet. Under alle omstændigheder vil rapporten blive behandlet og brugt til læring.

Ønsker du at klage over en behandling?

Du skal være opmærksom på, at rapportering af en utilsigtet hændelse ikke er det samme som en klage. Ønsker du at klage over behandlingen, kan du finde nærmere vejledning om anmeldelsesproceduren ved Styrelsen for Patientklager.